English
Opisy filmów
Seanse
21 listopada, 10:00
25 listopada, 19:00
Pokazywany w Peter Tscherkassky – filmy krótkie 2 razem z:
Coming Attractions, Freeze Frame, Get Ready, Happy-End, Instructions for Light and Sound Machine, kelimba, Shot-Countershot
Sprzedaż pojedynczych biletów filmowych - od 3 listopada, godz. 12:00.
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 42
żółte: 37
czerwone: 103
bardzo fajne!
~ blyszczacyszesciostrzal
ten zbiór jest ciekawy!
~ r6pd4je6
jesli juz tscherkaasky to ten
~ mnemmosyne
jak będzie czas...
~ psubrat
Peter Tscherkassky – filmy krótkie 2
75’
Coming Attractions
Austria 2010 / 25'12’
reżyseria: Peter Tscherkassky
scenariusz: Peter Tscherkassky
zdjęcia: Peter Tscherkassky
montaż: Peter Tscherkassky
muzyka: Dirk Schaefer
producent: Peter Tscherkassky
produkcja: P.O.E.T. picture production
właściciel praw: Sixpack Film
nagrody: Venice IFF 2010 – Best Short Film; Gijón IFF 2010 – Best Short Film
język: angielski, niemiecki
barwa: cz.-b.

Wraz z D.W. Griffithem do kina wkroczyła perwersja. Filmowane postacie zmuszone zostały do ignorowania obecności kamery, by zapewnić nam komfort podglądania. Eksces zajął miejsce normy, norma – ekscesu. Czasy, w których kino opętane było szaleństwem widzialności, opatrzono szyldem kinematografu atrakcji i wepchnięto do archiwum. Tscherkassky aktualizuje je przy pomocy materiałów reklamowych – najświeższej manifestacji ekshibicjonizmu obrazu filmowego.


Freeze Frame
Austria 1983 / 9'38’
reżyseria: Peter Tscherkassky
scenariusz: Peter Tscherkassky
zdjęcia: Peter Tscherkassky
montaż: Peter Tscherkassky
producent: Peter Tscherkassky
produkcja: P.O.E.T. picture production
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: kolor i cz.-b.

Manifest found footage, filmowa rewolucja marginalizowanych elementów przeciwko przezroczystości medium. Jeśli kino jest oknem na świat, to w to okno wstawiono (a następnie roztrzaskano) witraż. Jeden za drugim padają bastiony filmowego spektaklu – załomy i zakamarki przypuszczają szturm na centrum kadru, taśma potwornieje, wybrzusza się i domaga autonomii, by w finale spłonąć – w niemym proteście przeciwko domknięciu narracyjnej ramy.


Get Ready
Austria 1999 / 1'40’
reżyseria: Peter Tscherkassky
scenariusz: Peter Tscherkassky
zdjęcia: Peter Tscherkassky
montaż: Peter Tscherkassky
producent: Peter Tscherkassky
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Oficjalny trailer Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Viennale ’99, a zarazem topografia kinematograficznych fantazji utkana światłem. Reflektory samochodów, wściekłe miejskie neony i intensywne letnie słońce pulsują w szalonym rytmie projekcji stanowiącej swoisty pościg wyświetlanych naprzemiennie negatywów i pozytywów. Taśma grzeje się i strzępi, przy intensywnym elektronicznym akompaniamencie, by na końcu rozpłynąć się w świetle projektora/reflektora.


Happy-End
Austria 1996 / 10'56’
reżyseria: Peter Tscherkassky
scenariusz: Peter Tscherkassky
zdjęcia: Peter Tscherkassky
montaż: Peter Tscherkassky
muzyka: Annie Cordy, Michel Chion
producent: Peter Tscherkassky
produkcja: P.O.E.T. picture production
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: kolor i cz.-b.

Cukierki, karmelki, eskimoski, czekolada. W rytmie przeboju Annie Cordy z lat 50. upływają dni Elfriede i Rudolfa. Ich domowe archiwum zawiera materiały filmowe zarejestrowane na przestrzeni niemal dwóch dekad. Wciąż przy tym samym, pokrytym ceratą stole, wciąż z pełnym kieliszkiem oblepiającego palce likieru w dłoniach. Z myślą o kim rejestrowane są te ich mieszczańskie bachanalia? Kto jest odbiorcą rosnących w naszych domach stert portretów rodzinnych we wnętrzach?


Instructions for Light and Sound Machine
Instructions for a Light and Sound Machine
Austria 2005 / 17’
reżyseria: Peter Tscherkassky
scenariusz: Peter Tscherkassky
zdjęcia: Peter Tscherkassky
montaż: Peter Tscherkassky
muzyka: Dirk Schaefer
obsada: Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef
producent: Peter Tscherkassky
produkcja: P.O.E.T. picture production
właściciel praw: Sixpack Film
nagrody: CinemaTexas 2005 – Gecko Jury Award; Black Maria FF 2006 – Director’s Choice Award; Clermond-Ferrand IFF 2006 – Special Jury Mention
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

W dobie technicznej reprodukcji dzieł sztuki elementarne wymogi maszynerii zmuszają do rozbicia gry aktora na szereg dających się montować epizodów. Aparat powołuje do życia bohatera, złożonego ze skradzionych aktorowi wizerunków, by uwięzić go na zawsze pomiędzy czołówką a napisem zwiastującym koniec. Brzydki – jedno z ogniw triady pochodzącej z filmu Sergia Leone, wciągnięty na stół montażowy ze zgrozą uświadamia sobie ograniczone warunki możliwości swojego istnienia.


kelimba
Austria 1986 / 10’
reżyseria: Peter Tscherkassky
scenariusz: Peter Tscherkassky
zdjęcia: Peter Tscherkassky
montaż: Peter Tscherkassky
producent: Peter Tscherkassky
produkcja: P.O.E.T. picture production
właściciel praw: Sixpack Film
język: niemiecki
barwa: kolor i cz.-b.

Delikatny, korzenny rytm greckiej muzyki folkowej przesiąka strukturę filmu. Figuratywne elementy zredukowane zostają do roli nośników dźwięku. Ujęcia przelewają się w siebie swobodnie, zestawiane na zasadzie łagodnych kontrastów. Harmonii dopełnia eliptyczna konstrukcja filmu oparta na organicznym cyklu pór roku. Niebieskawa aura przedwiośnia przełamywana jest przez wzbierające zielenie i zastępowana czerwienią lata, by ostatecznie ugrząźć w zimowej szarudze.


Shot-Countershot
Austria 1987 / 0'22’
reżyseria: Peter Tscherkassky
scenariusz: Peter Tscherkassky
zdjęcia: Peter Tscherkassky
montaż: Peter Tscherkassky
producent: Peter Tscherkassky
produkcja: P.O.E.T. picture production
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Ujęcie to najmniejsza dynamiczna jednostka budulca filmowego zawarta między dwoma najbliższymi cięciami. Wystrzał – właściwy lub antycypowany – to esencjonalny składnik westernu, jednego z najstarszych gatunków filmowych. Ujęcie przedstawiające wystrzał stanowi zarzewie konfliktu leżącego u podstaw kinowej dramaturgii. Dopełnione przeciwujęciem przeradza się w pojedynek. Pozostawione samo sobie, błąka się jak wystrzelona w pozakadrową przestrzeń kula.

Opracowanie: Stanisław Liguziński

Moje AFF
Strona archiwalna 2. edycji (2011 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
listopad 2011
PWŚCPSN
14 15 16 17 18 19 20
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
aff@snh.org.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu