English
Opis filmu
Seanse
21 listopada, 15:45
Helios 2
22 listopada, 19:00
Helios 2
23 listopada, 09:45
Helios 2
Sprzedaż pojedynczych biletów filmowych - od 3 listopada, godz. 12:00.
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 61
żółte: 33
czerwone: 31
pierwszy niezależny film Cassavetesa po okresie hollywoodzkim
~ wks
Twarze
Faces
reż. John Cassavetes / USA 1968 / 131’

Obsada

John Marley, Gena Rowlands, Lynn Carlin, Seymour Cassel, Fred Draper, Val Avery, Dorothy Gulliver, Joanne Moore Jordan, Darlene Conley, Gene Darfler, Elizabeth Deering

nagrody

Venice IFF 1968 – najlepszy aktor, National Society of Film Critics Awards 1969 – najlepszy scenariusz, najlepsza rola drugoplanowa

Opis filmu

Twarze uznać można za w pełni dojrzały film Cassavetesa. Po bolesnych doświadczeniach pracy w systemie hollywoodzkim, po konflikcie z przyjaciółmi, z którymi pracował przy Cieniach (kilku z nich wytoczyło Cassavetesowi proces o zyski z rzekomych dochodów) oraz po przymusowej bezczynności (co przy temperamencie i energii twórcy było niezwykłym wyzwaniem) Cassavetes przystąpił wreszcie do kręcenia nowego filmu. Jak we wszystkich jego autorskich filmach tematem są tu problemy, które były również jego udziałem. Żyjąc pośród reprezentantów klasy średniej, obserwował związki. Twarze są filmem o tym, co dzieje się z dwojgiem ludzi po kilku latach małżeństwa, o tym, jak wyglądają wzajemne relacje, dynamika codziennego życia.

Film przedstawia dzień Marii i Richarda Frostów. Znudzony i wypalony Richard, producent filmowy, próbuje zmienić swoje życie, rzucając się w objęcia luksusowej call girl. W tym czasie jego żona Maria po raz pierwszy dopuszcza do siebie prawdę o ich związku. Dla obojga jest ona przygniatająca.

Ray Carney, biograf i znawca twórczości Cassavetesa, uważa, że jest to jeden z najbardziej wyrazistych filmów, w którym autor zestawia z jednej strony postaci męskie i kobiece, z drugiej zaś tych, którzy życie traktują jak wyzwanie do tego, by każdy dzień i każde wydarzenie traktować jako coś nadzwyczajnego (nazywa to przygodą ontologicznego otwarcia), oraz uciekających przed życiem w utarte schematy, wzory i frazesy (por. chociażby: R. Carney, The Films of John Cassavetes, Cambridge University Press, Cambridge 1996, s. 237–242).

Elżbieta Durys

Moje AFF
Strona archiwalna 2. edycji (2011 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
listopad 2011
PWŚCPSN
14 15 16 17 18 19 20
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
aff@snh.org.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu